- De werknemer kan een taaltraining aanvragen bij het Regionaal MobiliteitsTeam. Vind jouw RMT.
- Voor hulp en begeleiding en vragen over taaltraining kun je terecht bij het Werkgeversservicepunt. Vind jouw WSP
- Als de medewerker is gedetacheerd vanuit een uitzendbureau, dan heeft deze organisatie ook mogelijkheden om taaltraining aan te bieden. Sommige uitzendbureaus hebben cultuurspecialisten in dienst die de medewerker kunnen helpen bij taaltraining.
- Heb je medewerkers die taal, rekenen of andere basisvaardigheden niet of onvoldoende beheersen? Het Itta heeft praatplaten en voorbeeldfilmpjes om je hierbij te helpen.
Vrijwillige taalcoaches worden meestal voor minimaal een half jaar aan een vluchteling gekoppeld. Door samen op pad te gaan naar bijvoorbeeld de markt of een museum, de krant te lezen en te praten over interesses leren de vluchtelingen snel meer over Nederland. Dit kan bijvoorbeeld ook een collega zijn. Je kunt contact opnemen met vluchtelingenwerk Nederland om een taalcoach aan te vragen.
In het programma Taalbuddies op het werk worden anderstalige medewerkers gekoppeld aan Nederlandstalige collega’s. Wekelijks oefenen ze de Nederlandse taal en praten over de werkcultuur, als koppel of in een groepje. De taalbuddy ontvangt training, oefenmateriaal en begeleiding. Zo vergroten nieuwkomers hun Nederlandse taalvaardigheid én ontstaat er meer contact op de werkvloer. Voor bedrijven die geen Nederlandssprekende collega’s hebben of willen vrijmaken voor taalcoaching, zoekt Het Begint met Taal naar online of fysieke taalbuddy’s.
Cultuurverschillen
Mentorprogramma’s en de aanstelling van medewerkers als buddy kunnen heel waardevol zijn. Het geeft iemand de noodzakelijke, persoonlijke begeleiding en ondersteuning. Bespreek van tevoren hoe bereid het personeel is om de integratie van nieuwkomers zo optimaal mogelijk te maken.
Het is belangrijk dat iemand het begeleiden van een nieuwkomer leuk vindt. Dit straalt uit naar de rest van de organisatie en creëert draagvlak.
Dit kan een externe of een interne jobcoach zijn. Vaak wordt een jobcoach aangesteld voor de eerste zes maanden. De jobcoach richt zich op de motivatie, werkhouding, omgangsvormen en communicatieve vaardigheden van de werknemer. Een jobcoach kan de nieuwkomer en werkgever ook bewust maken van cultuurverschillen. Zo leert een nieuwkomer over de omgangsvormen op de werkvloer in Nederland.
Daarnaast ondersteunt de jobcoach de werkgever bij de ontvangst en opvang van de nieuwe werknemer en:
- bevordert het diversiteit denken in het bedrijf;
- is een neutraal aanspreekpunt en een vertrouwenspersoon;
- is sparringpartner bij eventuele uitdagingen.
De gids voor werkgevers (Nieuwkomers op weg naar werk) van het COA bevat veel informatie over het werken met asielzoekers.