Of je nu schoonmaker bent of de CFO, iedereen is zichzelf én iedereen is gelijk. De menselijke maat, openstaan voor iedereen en werken zonder hiërarchie. Dat is wat werken bij Kotra Logistics kenmerkt. “Dat voelt fijn, je wordt gezien als mens en gerespecteerd om wie je bent”, vertelt directielid Ida Sinke vanuit het hoofdkantoor in Yerseke.
Kotra Logistics is actief in een lastige markt met gekoelde opslag en geconditioneerd vervoer van voedingsmiddelen. Sinds de meest recente overname, van Oslo Seafood in Noorwegen zijn er zo’n 720 mensen in dienst van Kotra. “We zijn actief in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland en nu ook Noorwegen”, vertelt Ida. Alleen in Nederland zijn er al ongeveer 500 medewerkers dag en nacht in touw, op locatie en onderweg.
Kotra-app
Chauffeurs komen niet vaak op de hoofdlocatie in Yerseke waardoor gesprekken in plannen best lastig is. “We laten medewerkers én leidinggevenden daarom in onze eigen Kotra-app vragenlijsten invullen en, indien gewenst, plannen we daarna nog een gesprek in. Via de app houden we zo toch een vinger aan de pols bij al onze medewerkers, ook diegenen die wel vóór maar niet bíj ons werken.”
Die app is een soort Kotra-Facebook. Mensen posten foto’s van de werkvloer, chauffeurs berichten over wegopbrekingen die voor collega’s hinderlijk kunnen zijn en ook veel hr-processen vinden in de app plaats. “We gebruiken het voor de onboarding, vrij vragen, dat soort dingen. Het is ook een uitkomst voor functioneringsgesprekken en opvolgingsgesprekken.”
Maatwerk
Bij Kotra Logistics is het door de ploegendiensten en werken in de vrieshal soms flink aanpoten. De chauffeurs komen bij veel adressen, wat veel in en uit de auto stappen betekent. “Ja, het is fysiek soms zwaar”, vertelt Ida. “Dat maakt het lastig mensen te vinden. We merken tegelijkertijd dat er minder stagiairs zijn, dus daar komt ook minder aanwas vandaan.”
Wie eenmaal bij Kotra hoort, wordt goed beloond voor het harde werk. “En niet alleen in geld”, vertelt Ida. Er blijkt veel mogelijk. Een conservatoriumstudent die óók als chauffeur actief is, wilde zijn wachttijden graag benutten om muziek te spelen. En pensionado’s die na hun laatste werkdag actief willen blijven, kunnen rekenen op maatwerk. Ida: “Die doorwerkers krijgen werk dat aansluit bij hun wensen. We zijn heel blij dat ze willen blijven, daar passen wij ons op aan.”
Dat maatwerk is sowieso het doel, maar met planningen voor tientallen chauffeurs is het lastig rekening te houden met individuele voorkeuren. “We merken dat nieuwe generaties nieuwe wensen hebben. Ze willen niet altijd meer fulltime werken bijvoorbeeld en vragen vaker om een dag vrij om bij de kinderen te kunnen zijn. We kunnen helaas niet altijd aan álle wensen voldoen.”
Door continu in gesprek te blijven, vindt Kotra altijd wel een goede oplossing. “We komen medewerkers graag tegemoet. Dat betekent dat we ook oog hebben voor de mensen die wat meer op de achtergrond blijven en gemakkelijk ‘ja’ zeggen. Het verzoek van de één, moet niet ten koste gaan van de ander.”
Persoonlijke connectie
Het maatwerk gecombineerd met een persoonlijke band maakt dat Kotra Logistics veel vacatures nog steeds goed ingevuld krijgt. “Onze medewerkers zijn onze ambassadeurs. We doen hier niet aan hiërarchie. De eigenaar houdt warm contact met heel veel mensen, want die werkt op zaterdag ook gewoon mee. Zo blijven alle collega’s in het bedrijf in verbinding.”
Kotra Logistics ontstond in 1880 en de sfeer van het kleine familiebedrijf van weleer is nog steeds te merken. Ida: “We gaan hier echt voor de persoonlijke, warme connectie met mensen.” Dat betekent aan het eind van het jaar een boel pintransacties om voor iedere medewerker een envelop met persoonlijke boodschap te vullen en persoonlijk bij het kerstpakket te overhandigen. “Dat persoonlijke gaat nogal ver bij ons.”
Maar met persoonlijk contact alleen haal je geen nieuwe medewerkers binnen. Daarom houdt Kotra ook nauw contact met scholen. Vorig jaar organiseerde het bedrijf voor het eerst een open dag. Van de 200 bezoekers die op die bewuste zaterdag het bedrijf leerden kennen, kwamen zes mensen uiteindelijk in dienst. “Een groot succes”, zegt Ida trots.
In beweging komen
Ida roemt Kotra Logistics om de persoonlijke benadering. “Bij elke medewerker, onderweg of op kantoor, checken we regelmatig in. Hoe gaat het, zit iemand wel op de goede plek? Merken we dat er iets speelt? Dan gaan we in gesprek. Misschien wil iemand meer uitdaging of speelt er iets anders. We kunnen dingen niet acuut oplossen, maar komen altijd in beweging. Want iemand die als laatste redmiddel een andere werkgever zoekt, dat willen we niet.”