De actie: een perfect uitgevoerd een-tweetje tussen werkgever DAAT en Reggie de Mei, accountmanager bij Den Haag Werkt. Het resultaat: een interessante opleiding mét tachtig procent baangarantie voor tien Haagse werkzoekenden. Met dank aan het online matchingsplatform HalloWerk.
De vraag is bepaald niet alledaags: voor DAATLAB, een nieuwe vestiging van dataspecialist DAAT in Den Haag, is directeur Frank Wensink op zoek naar tien trainees. Alle typen werkzoekenden zijn welkom; van statushouders tot mensen die vallen onder de banenafspraak en van niet-uitkeringsgerechtigden tot mensen met een SW-indicatie. De kandidaten belooft hij in een periode van zeven maanden op te leiden tot administratief data-analist binnen de zorgsector. Met na afloop een afgeronde opleiding, te vergelijken met hbo AD, op zak. Én min of meer een garantie op een baan van 28 tot 32 uur per week, voor minimaal zes maanden. Frank Wensink: “Tijdens het opleiden van trainees zorgen wij ervoor dat zij in al contact komen met potentiële opdrachtgevers. Zo proberen we hen te matchen. De ervaring leert dat dit in gemiddeld tachtig procent van de gevallen lukt.”
HalloWerk
DAAT had eerder deelgenomen aan het Social Impact Lab. Dit initiatief van de stad Den Haag helpt sociaal ondernemers van buiten de stad om een vestiging in Den Haag te openen. Frank: “Daar werden wij getipt over HalloWerk, het online matchingsplatform, om zo geschikte trainees te vinden.” Op voorhand kreeg hij wel een waarschuwing. “Ik hoorde dat het best wel lastig zou kunnen worden om genoeg geschikte kandidaten te vinden die aan onze criteria konden voldoen.” In dit geval: mbo-niveau 4, met belangstelling voor ICT.
800 kandidaten
Na twee weken had slechts een kandidaat gereageerd op het aanbod van DAAT. Reden voor accountmanager Reggie de Mei, werkzaam bij team Zorg van Den Haag Werkt, om een stapje verder te gaan: “Ik dacht: we kunnen wel wachten totdat kandidaten reageren, maar we kunnen ze ook zelf actief benaderen. In het werkzoekendenbestand van HalloWerk heb ik, aan de hand van een aantal selecties, een uitgebreide zoekopdracht gemaakt. En dat leverde maar liefst 800 kandidaten op die over het juiste startniveau beschikten, 32 uur per week beschikbaar waren en de taal voldoende beheersten. In overleg met DAAT heb ik vervolgens een wervende tekst opgesteld over het aanbod dat zij deden, en dat naar al deze kandidaten gemaild.”
Mooie mix
Het resultaat was verbluffend. Reggie: “Per ongeluk had ik mijn telefoonnummer onderaan de mail laten staan, en dat heb ik geweten. Wekenlang werd ik platgebeld door tientallen personen die interesse in deze werkgever hadden en van alles over de opleiding wilden weten.” Uiteindelijk leverde die actie een lijst op van maar liefst tachtig serieuze kandidaten. Daarvan zijn er zo’n twintig op gesprek geweest. En tien zijn er daadwerkelijk aan de slag gaan. Frank: “Een mooie mix van verschillende typen mensen. Met dank opnieuw aan HalloWerk. Persoonlijk heb ik er zelfs geen minuut tijd in hoeven steken.” Inmiddels heeft hij via HalloWerk ook een geschikte vestigingsmanager voor het Haagse DAATLAB. Frank: “Dat proces is vlot en vlekkeloos verlopen. Ik vond het platform heel intuïtief, eenvoudig in gebruik en super effectief.”
Tip voor HalloWerk
‘Boven verwachting’; dat is hoe hij uiteindelijk het resultaat van de wervingscampagne omschrijft. Toch heeft hij ook een tip voor de toekomst: “Ik zou het fijn vinden om te kunnen zien wanneer kandidaten hun profiel op het platform hebben geplaatst, en of zij nog steeds beschikbaar zijn. Dat kan ik nu niet direct achterhalen.” Maar dat is een kleinigheidje, geeft hij direct ook aan. “Want dankzij HalloWerk heb ik nu zowel een fantastische locatiemanager als tien gemotiveerde nieuwe trainees gevonden. Dus wat wil je nog meer?”
Vaker actief benaderen
Ook Reggie is uitermate tevreden over het proces én de uitkomst. Wat hij daarvan geleerd heeft? Reggie: “Dat we veel vaker via HalloWerk actief geschikte kandidaten kunnen benaderen, bijvoorbeeld via een wervende mail. Wij kennen de kandidaten, weten waar personen staan in hun ontwikkeling en zijn met behulp van wat zoekfilters en dossieronderzoek prima in staat om dat voorwerk te doen. Dat is misschien net iets meer werk, maar is echt de moeite waard.”
________________________________________
Miriam Alfred, werkt sinds kort als trainee bij DAATLAB in Den Haag
‘Bijzonder dat ik gevraagd werd’
“Toen ik zonder werk kwam te zitten heb ik op advies van de gemeente een profiel aangemaakt op HalloWerk. Ik zag HalloWerk als een soort vacatureplatform, en ging ervan uit dat ik daar zelf nieuw werk moest zien te vinden. Maar tot mijn grote verrassing kreeg ik zomaar een berichtje in mijn mailbox, met een uitnodiging om bij DAAT te solliciteren, voor een nieuw te starten Haagse vestiging, DAATLAB. Ik had echt niet verwacht dat ik voor zoiets gevraagd zou worden. Het mooie is bovendien dat ik nog nooit van dit bedrijf gehoord had. Zonder HalloWerk had ik deze werkgever misschien wel nooit gevonden.”
Over HalloWerk
HalloWerk brengt werkgevers en werkzoekenden met afstand tot de arbeidsmarkt direct met elkaar in contact. Dat gebeurt via het online platform én persoonlijke dienstverlening. Daarbij zijn motivatie en talenten van kandidaten belangrijker dan diploma’s en werkervaring. Op het matchingsplatform maken werkzoekenden een profiel aan. Werkgevers kunnen in HalloWerk zelf kandidaten zoeken bij openstaande vacatures. Via zelfservice waar mogelijk en met ondersteuning van de gemeente waar nodig.
- Meer weten? Kijk op de website van HalloWerk.